- Veel restaurants zoeken na de vanwege het coronavirus gedwongen sluiting hun uitweg in thuisbezorging, maar dat blijkt voor sommigen toch een stuk lastiger en minder lucratief dan gedacht.
- De voorschriften om 1,5 meter afstand van elkaar te houden zijn vrijwel onmogelijk vol te houden in de keuken.
- Thuisbezorgd.nl en Deliveroo zien het aantal restaurants op hun platforms wel snel groeien.
Maaltijden thuisbezorgen leek voor veel restaurants dé oplossing om door de coronacrisis te komen, maar sommigen van hen stoppen alweer uit angst het virus te verspreiden. Ook vragen ze zich volgens het Financieele Dagblad af of de kosten wel opwegen tegen de baten.
Bistro Flores uit Nijmegen begon anderhalve week een bezorgdienst, maar heeft die nu weer opgeheven, zegt eigenaar Elroy Slijkhuis tegen het FD. “Het is lastig in de keuken afstand te houden en verder kunnen we niet garanderen dat bij de aflevering het virus niet wordt doorgegeven.”
Bij de beslissing spelen ook de kosten mee, want terwijl Slijkhuis zijn prijzen om aantrekkelijk te zijn met een kwart heeft verlaagd moet hij verpakkingsmateriaal kopen en bezorgers inhuren om de gerechten warm en op tijd af te leveren.
Ook het Amsterdamse sterrenrestaurant Rijks heeft het bijltje erbij neergegooid, terwijl de belangstelling enorm was. De eerste dag van de bezorgdienst kregen eigenaar Joris Bijdendijk en zijn staf duizend bestellingen te verwerken.
“Als ik de systemen niet had uitgezet, waren dat er drieduizend geweest”, zegt Bijdendijk. Daardoor stonden tientallen bezorgers te wachten in en bij het restaurant die geen anderhalve meter afstand van elkaar konden houden.
Volgens Koninklijke Horeca Nederland zijn de in het FD aangehaalde restaurants uitzonderingen en moeten ondernemers een goede kosten-batenanalyse maken. "Maaltijden bezorgen of afhalen is voor velen toch een nieuwe activiteit. En dat is wennen. Tegenover de omzet staan vaak (te) hoge kosten. Het is aan de ondernemers zelf om de voor- en nadelen af te wegen."
Thuisbezorgd.nl en Deliveroo
Door de tijdelijke sluiting van de horeca hebben restaurants zich ook massaal aangemeld bij ervaren thuisbezorgplatforms als Thuisbezorgd en Deliveroo. Moederbedrijf Takeaway.com meldde eerder deze week dat zich 2.000 nieuwe restaurants hadden aangemeld en dat het aanmeldproces daardoor enkele dagen langer duurt dan normaal. Concurrent Deliveroo sprak vorige week van tientallen nieuwe aanmeldingen.
Het eten wordt 'contactloos' bezorgd. Dat betekent dat de bezorger de warmhoudtas bij de deur zet, openmaakt en een paar stappen terugzet, waarna de klant het eten eruit haalt en mee naar binnen neemt. Betalingen geschieden digitaal en vooraf.